Perlu Ke Bisnes Produk Sendiri?

Produk Sendiri vs Shaklee

Ni sharing cerita kawan saya yang sudah berjaya dengan hanya bisness Shaklee.

Berjaya ni subjektif..ada orang gaji jutawan baru berjaya..
Bagi saya dia cukup berjaya apabila :
1. tidak perlu kerja bawah arahan orang atasan dan bebas, 
2.dekat dengan ibu dan ayah serta keluarga
3. Pendapatan pun 5 angka sebulan
4. Melancong ditaja 1st kelas lagi
5. Kereta free

**************************************************************************************
Tadi saya terjumpa kawan ayah.ayah borak2 dan dia tanya saya "Hat ni tak kerja ka?" Ayah saya jawab "Dulu cikgu, la ni buat bisnes"

"Bisnes apa?"

"Bisnes Shaklee"

"Oo Shaklee. Saya tau. Lama dah company tu. Tapi sekarang ni, orang kalau bisnes minded, buat produk sendiri. Pi kilang, hasilkan produk sendiri. Baru bisnes untung.  Tak untung sangat jual produk orang"

Ini pemikiran skeptical sesetengah dari mereka. Memiliki produk sendiri, tenaga kerja mesti ramai, dari menguruskan stok, packaging, promotion, gudang dll.

Sebenarnya, untuk memulakan ini, bukan sahaja biaya besar, tapi masa dan kemampuan juga perlu besar. 

Untuk apa saya keluarkan produk jika produk Shaklee yang dah 101 tahun usia ini sudah sangat hebat dan diperkukuhkan dengan ratusan penyelidikan, kan?

Sebenarnya Shaklee sendiri ada had fokusnya. Shaklee tidak mengusahakan ladang untuk bahan mentahnya. Shaklee cuma bermula dari pengilangan. Memiliki dan menguruskan ladang adalah satu komitmen yang terlalu besar yang mungkin menjejaskan fokus Shaklee terhadap R&D.

Shaklee ambil bahan mentah dari supplier dengan gred yang ditetapkan. Kalau gred tak sampai piawainya,  semua bahan mentah itu ditolak

Shaklee rela tak cukup stok dan stop kan pengeluaran produk sebab ketiadaan bahan mentah yang mencapai piawai. Ingat lagi kisah herblax yang terputus stok dulu? Itu sebab supplier bagi bahan mentah tak sampai piawai nya.

Pernah sekali, bertan tumbuhan Alfafa ditolak kerana ujian random menunjukkan alfafa tersebut ada pesticide. Dan dipercayai pesticide tersebut bukan disembur direct,tapi hasil bawaan angin dari tempat lain. Dan akibatnya semuanya ditolak oleh Shaklee. Alfafa tersebut akhirnya dijual kepada syarikat X. Memang byk syarikat nak beli sgt, sebab tahu kualiti alfafa shaklee sangat hebat.

Ini kehebatan dan kegigihan Shaklee untuk menghasilkan produk yang hebat. 

Jadi untuk apa kita menafikan kehebatan yang kita rasa dan semata-mata untuk keuntungan besar poket , kita berhempas pulas buat produk sendiri. Saya tak fikir itu perlu.

Kalau orang kata tak untung sangat pun takpa. Dua puluh ribu, Tiga puluh ribu, Lima puluh ribu sebulan, tak sampai seratus ribu pun, syukur dah :)

*****************************************************************************************
Pendapat saya:

It is good untuk mempunyai produk sendiri tetapi pastikan ia selamat untuk semua orang kerana tak guna kalau kita kaya tapi di akhirat kita muflis kerana banyak kena tuntut dengan orang.

Bukan main bungkus2 krim je pastu letak jenama sendiri. Kena kira pelbagai faktor dan paling utama kebaikan kepada pengguna sebab kita nak bussiness kita long term.
Kena ada R&D, team2 untuk certain section dll.
Master Hj Roslan

Untuk permulaan, bagi saya..Shaklee adalah sesuai untuk kita mengorak langkah andai bercita-cita nak buat bussiness lain pasni sebab di Shaklee:
1. Tak payah modal besar pun, saya bermula dengan modal kosong. 
2. Tak perlu sediakan premis, pekerja, stok dll.

Banyak dah kemudahan..bila dah berjaya dengan Shaklee, nak kukuhkan lagi dgn buka bisnes baru, dipersilakan. Sebab bukan senang nak mulakan bisnes jika tiada ongkosnya.

Harga Retail: RM

Harga Diskaun Saya: RM  (Anda Jimat RM )


*Harga di atas tidak termasuk harga pos RM10.60 (Semenanjung), RM21.20 (Sabah/Sarawak).






Share artikel ini:

Penafian! Segala maklumat mengenai produk di blog ini bukanlah bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah atau kemudaratan hasil daripada bacaan di blog ini Terima kasih..

0 comments:

Post a Comment